Ana içeriğe atla

DİJİTALLEŞMENİN TARİH ARAŞTIRMA VE YAZIM SÜREÇLERİNİN OLUMLU VE OLUMSUZ ETKİSİ

               DİJİTALLEŞMENİN TARİH ARAŞTIRMA

                                                  VE                                                       

  YAZIM SÜRÇLERİNİN OLUMLU VE OLUMSUZ ETKİSİ   


Dijitalleşme, hayatının her alanında olduğu gibi tarih araştırmaları ve yazım süreçlerine de önemi etkilerde bulunmuştur. Bu blog yazısında bu sürecin olumlu ve olumsuz yönlerini ele alacağız

------Olumlu Etkileri------

1.ERİŞİLEBİLİRLİK:

 Dijitalleşmenin sayesinde, tarihsel belgelere ve kaynaklara erişim önceden olmadığı kadar kolay hala gelmiştir. Artık kütüphanelere veya arşivlere gitmeye gerek kalmadan, birçok tarihi belgeye internet üzerinden ulaşmak mümkündür. Bu durum özellikle öğrencilerin işini kolaylaştırmıştır.


2.VERİ ANALİZİ KOLAYLIĞI :

 Dijital araçlar, tarihsel verilerin analizi için güçlü yazımlar sunar . Bu yazımlar, büyük veri setlerinin hızlı bir şekilde işlemesine ve analiz edilmesine olanak tanır. Araştırmacılar çeşitli grafikler ve istatistiklerin kullanarak tarihsel bilgileri daha iyi yorumlayabilir.


3.İNTERAKTİF ÖĞRENME:

 Dijital platformlar tarih derslerini daha ilgi çekici hale getirir. Etkileşimli haritaları zaman çizgileri ve belgesel videoları gibi dijital içerikler daha eğlenceli hala getirir.


4.DİJİTAL ARŞİVLER:

Bir çok kütüphane müze ve kurum tarihi belgeleri dijital ortama aktarma projeleri yürütmektedir. Bu sayede kaybolmaya yüz tutmuş ya da fiziksel olarak zarar görebilecek belgeler korunmuş olur. Ayrıca, bu dijital arşivler halka açık hale getirildiği için daha geniş bir kitleye ulaşmaktadır.

 
  ----- OLUMSUZ ETKİLERİ -----


1.BİLGİ AŞARI YÜKLEMESİ: 

İnternet üzerinde çok fazla bilgi bulunması bazen araştırmacılar için bir karmaşaya yol açabilir. Hangi kaynakların güvenilir olduğunu ayırt etmek zorlaşabilir ve bu durum yanlış bilgilere dayanan çalışmalara yol açabilir.


2.HAKINDA YANILTICI BİLGİ: 

Dijital ortamda yayımlanan her bilgi doğru olmayabilir. Sosyal medya ve kişisel bloglar gibi platformlar yanlış veya yaratıcı bilgilerin hızla yayılmasına neden olabilir.


3.DİJİTAL EŞİTSİZLİK:

 Herkesin internet erişimi yoktur. Bu durum dijital olarak sunulan kaynaklara ulaşmakta zorluk çeken bireyler için eşitsizlik yaratır. Özellikle kırsal bölgelerde yaşayan öğrenciler, bu kaynaklardan faydalanmayabilirler. 


4.YÜZ YÜZE İLETİŞİM AZALMASI: 

Dijitalleşme yüz yüze iletişim fırsatlarını azaltabilir. Araştırmacıların ve öğrencilerin, konuları tartışmak için bir araya gelem imkanı azalır.
Bu durum interaktif öğrenim deneyimini olumsuz yönden etkileyebilir.


5.TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI: 

Aşırı dijital kaynak ve araç kullanımı araştırmacıların ve öğrencilerinin eleştirisel düşünme becerilerini zayıflatabilir. Geleneksel kaynakları kullanmak yerine sadece dijital verilere güvenme eğilimi, derinlemesine analiz yapma yeteneği.


   Dijitalleşme tarih alanında hem araştırma süreçlerini hem de toplumun tarih bilgisine erişimini derinlemesine etkilemiştir; bu nedenle tarih dijitalleşmesi günümüz  tarihçilerinin ve araştırmacılarının iş yapma biçiminde önemli bir evrilmeyi temsil eder.



                                 DİJİTAL TARİH ALIŞMALARINDA İZLENEN SÜREÇLER



1.ARAŞTIRMA VE VERİ TOPLAMA:

 Tarih araştırmacısının bilimsel ilgi ve merakı doğrultusunda bir konu belirlenir. Konu belirlendikten sonra doğru ve güvenilir kaynaklar üzerinden veri toplanır. Araştırmacılar, topladıkları bilgileri dijital not alma araçlarından yararlanarak kaydeder kayıtları diğer ekip üyeleriyle paylaşır. İş birlikli çalışma yapan tarihçiler, bulut tabanlı çevrimiçi ortamlar sayesinde aynı anda aynı metin üzerinde çalışabilir. Bu çevrimiçi ortamlar, herkesin gerçek zamanlı olarak düzenleme yapmasına ve iş birliğinde bulunmasına yardımcı olur.



2.VERİLERİ DİJİTALLEŞTİME: 

Verilerin dijitalleştirilmesi süreci, fiziksel olarak var olan belgelerin veya bilgilerin dijital formata dönüştürülmesidir. Taranan veya dijital olarak kaydedilen belgelerin uygun dosya formatlarına (PDF, JPEG, TIFF vb.) dönüştürülmesi gerekir.


3.VERİLERİ DÜZENLEME VE KATOLOGLAMA:

Dijitalleştirilen verilerdeki yanlış, eksik, tutarsız ya da hatalı bilgiler ayıklandıktan sonra meta verilere dönüştürülür. Meta veri, verilerin sınıflandırılmasına yardımcı olan ek bilgilerdir. Kitapların adına, yazarına veya konusuna göre tasnif edilmesi gibi dijital veriler de benzer şekilde meta veri hâline getirilir.




4.VERİLERİ ANALİZ ETME VE YORUMLAMA:

Veriler derinlemesine incelendikten sonra anlamlandırılır ve yorumlanır. Elde edilen sonucun geçerli ve güvenilir olması için bu aşamada çok dikkatli olunması gerekir




5.SONUÇLARI PAYLAŞMA VE SUNMA:

Elde edilen verilerin görsel hâle dönüştürülmesi ve paylaşılması sürecidir. Bu süreçte araştırma bulgularının daha kolay anlaşılması ve yorumlanması için tablo, grafik, diyagram, harita vb. görsel araçlardan yararlanılabilir. Araştırmanın etkisini ve değerini artırmak için bilimsel dergi, toplantı, rapor ya da genel ağ siteleri aracılığıyla paylaşılan sonuçlar, diğer araştırmacılar tarafından yeniden analiz edilmesi için veri setleri aracılığıyla paylaşılabilir.



                                      KAYNAKÇA

- 9.SINIS TARİH  DERS KİTABI
- GOOGLE MİLLİ EĞİTİM STELERİ 
- TONGUÇ YTP KANLLARI

 

Yorumlar